Laos - Reisverslag uit Thakhèk, Laos van Sally Vliet - WaarBenJij.nu Laos - Reisverslag uit Thakhèk, Laos van Sally Vliet - WaarBenJij.nu

Laos

Door: Sally van Vliet

Blijf op de hoogte en volg Sally

01 Oktober 2015 | Laos, Thakhèk

Daar ben ik weer! En ik weet niet heel goed waar ik moet beginnen.. Ten eerste, ik ben verliefd geworden op het land Laos. Ik kan niet zo goed uitleggen waarom, maar ik vind het hier echt geweldig. De mensen, de sfeer, de natuur. Tussen Luang Prabang en Vientiane is het toeristisch, maar al ga je wat meer naar het zuiden of noorden, zijn er maar weinig toeristen te vinden. Hierdoor krijg je de kans om het echte Laos te zien. Zwaaiende kinderen, roepende mensen, je wordt overal aangestaard. In Thakhek (in het midden van Laos) heb ik een scootertour gedaan. Dit was echt geweldig. Kleine dorpjes, scooteren tussen de schoolkinderen dat je er niet door komt omdat ze je aan willen raken. Slapen midden in de natuur, echt geweldig. Dit was denk ik 1 van de beste dingen die ik heb gedaan tijdens mijn reis tot nu toe.

Ik zit nu in Vientiane, de hoofdstad van Laos. Veel backpackers zeggen, ga hier niet heen er is niets te doen. Ik heb hier totaal 5 dagen doorgebracht en ik vind het echt heel leuk. Juist omdat iedereen hier niet heen gaat of maar voor 1 nacht blijft, is de stad een echte Laos stad en niet toeristisch. Er zijn interessante musea zoals het Lao National Museum (over Laos dus ;)) en het COPE visitor Centre. Vooral het laatse museum is erg interessant, het gaat over de periode dat Laos heel veel gebombadeerd is en dat er nu nog steeds bijna dagelijks slachtoffers vallen door bommen die ontploffen omdat ze toendertijd niet zijn afgegaan. Wat ik niet wist, is dat Laos het meest gebombadeerde land van de wereld is. Bij het museum hoort een revalidatiecenntrum, die gesubsidieerd wordt. Verder heb ik bij het hostel een zwembad (heeel fijn) en kan je savonds lekker de stad in om drankjes te doen.

Wat echt een hele leuke ervaring was, was de locale bus van Thakhek naar Vientiane. Deze busrit duurde 7 uur (voor 6 euro). Ik kwam aan op het busstation en ik werd gelijk gevraagd door twee mannen "where you go?". Toen ik zei dat ik naar Vientiane ging, werd ik de bus ingesleurd want hij ging DIRECT weg haha. Ik kom de bus in en echt, prop en propvol. Om de bussen zo vol mogelijk te maken, zetten ze plastic krukjes in het gangpad. Ik zat dus vooraan, op een krukje, tussen de locals. Ik was met 1 Oostenrijker die al op de bus zat de enige toerist, echt geweldig. Wanneer iemand er langs wilde, moest diegene via de stoelleuningen over iemand heen klimmen. En soms, bij een busstop, moest iemand van achteren helemaal naar voren. Daarnaast, rijden ze hier echt als de malle. Ze toeteren om de minuut, halen in in bochten, rijden dagelijks een hond aan (echt waar, de buschauffeur zei na het doodrijden van een hond, yesterday dog, today dog). Ik vond het echt een ervaring en 20 keer leuker dan een comfortabele toeristenbus. Daarnaast is het vaak ook twee keer goedkoper.

Nou goed, ik kan nog drie pagina's vol schrijven over dit soort ervaringen. Al met al, Laos is geweldig en ik wou dat ik meer tijd had gehad om nog meer Laos te ontdekken. Maar vanavond vlieg ik naar Hanoi, stad in het noorden van Vietnam. Een nieuw land! Zin in!

Dikke knuffels :)

  • 01 Oktober 2015 - 16:16

    Nina:

    Yes Sal, je hebt me weer hardop aan het lachen gekregen (op kantoor haha) . Keep up the posts en pictures!!

  • 02 Oktober 2015 - 09:34

    Ingrid:

    Haha Sall!! Awesome verhaal weer. Ik zie je al helemaal zitten in de bus opgefrot op een plastic krukje! Geniet ervan, ik ben benieuwd naar je verhalen over Vietnam.
    Big hug!!

  • 03 Oktober 2015 - 17:06

    Silvia:

    Jeetje Sal, wat een avonturen. Het klinkt zo gaaf allemaal. En ik vind het eerlijk gezegd ook zo stoer.... in je eentje. Dat zou ik toch niet zo gauw doen. De foto's die je laat zien zijn super. Wat mooi is het daar zeg.... Heel heel veel plezier nog en ik hoop dat Vietnam net zo gaaf gaat worden.

    x

    Silvia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Thakhèk

Asia

Thailand, Laos, Cambodja, Vietnam en Indonesië.

Recente Reisverslagen:

07 December 2015

Ten einde....

20 Oktober 2015

Dalat

09 Oktober 2015

Vietnam!!

01 Oktober 2015

Laos

16 September 2015

Laos
Sally

Actief sinds 30 Juli 2015
Verslag gelezen: 156
Totaal aantal bezoekers 4673

Voorgaande reizen:

13 Augustus 2015 - 07 December 2015

Asia

Landen bezocht: